İnmemiş Testis Zaman Kaybetmeden Tedavi Edilmelidir
Yayımlanma : 22 Mart 2019

İnmemiş Testis Zaman Kaybetmeden Tedavi Edilmelidir

Henüz anne karnındayken testis dokuları bebeklerde, böbreklerin hemen altına yerleşir ve gelişmeye başlar. Bebek büyüdükçe bu dokular testise dönüşür ve bebeğin doğum zamanı yaklaştıkça da “skrotum” adı verilen testis torbasına doğru yola çıkarlar. Çok sık görülmemekle birlikte bazı erkek bebeklerin testislerinin yolculuğu farklı nedenlerle kesintiye uğrar ve testislerin bir tanesi ya da her ikisi birden skrotuma ulaşmayı başaramaz. İşte bu durum “inmemiş testis” ya da “Kriptorşidizm” olarak adlandırılır.

Bebekler doğduklarında testisleri torbaya yerleşmemişse ebeveynlerin dikkatli olmaları ve zaman kaybetmeden uzman doktorların görüşlerini almaları gerekir. Bebek altı aylık olana kadar beklendikten sonra inmemiş testisin tedavisine geçilmelidir. İnmemiş testis  tek taraflı ya da çift taraflı olabilir; fiziki muayene ile teşhis edilmesi mümkün olduğu için bebeklerde erken dönem sağlık muayenelerinin detaylı şekilde yapılması önemlidir. İnmemiş testis ile retraktil testis durumunun karıştırılmaması önemlidir. Retraktil testis, testisin kasık ve torba arasında hastalık dışı nedenlerle yer değiştirmesi olarak ifade edilebilir.

İnmemiş Testis Nedenleri

İnmemiş testis oluşumun nedenleri tam olarak bilinmese de bu sonuca yol açan çeşitli risk faktörlerinin olduğu kabul edilmektedir.

• Testislerin skrotuma ulaştırılmasını sağlayan “gubernakulum” bağının yapısal anomalileri olması ya da bu bağın hiç oluşmaması,
  • Testislerin yerine yerleşmesini tetikleyen hormonların yeterli düzeyde salınmaması,
  • Genetik faktörler,
  • Bebekte nörolojik sorunların olması,
  • Testisin yeterince gelişmemesi gibi unsurların testisin veya testislerin torbada olmamasına yol açacağı düşünülmektedir.

İnmemiş Testis Nasıl Tedavi Edilir?

İnmemiş testisin tedavisi cerrahi yöntemlerle yapılır. Ameliyat zamanı uzman doktorlar kararlaştırır, ancak tedavinin mutlaka çocuk 18 aylık olana kadar gerçekleştirilmesi gerekir.

İnmemiş testis cerrahisinin temel amacı testisin ya da testislerin yumurtalık kesesine yerleştirilmesidir. Bu aşamada cerrahi yöntemin belirlenmesi için ilk olarak testisin yerinin tespit edilmesi gerekir. Kasık bölgesinde bulunan inmemiş testislerin skrotuma indirilmesi için sıkıştıkları kasık kanalına ulaşılması gerekir. Testisin karın boşluğunda kalması durumunda ise açık ya da laparoskopik yöntemle karın içinden testislere ulaşılır. Yaklaşık 45 dakika süren cerrahi operasyon sonrası hasta taburcu edilir ve postoperatif dönemde kontrolleri gerçekleştirilir.

İnmemiş Testis En Geç Kaç Yaşında Ameliyat Edilir?

İnmemiş testis veya testisler kendiliğinden torbaya inmediğinde tedavi sürecinin ilk 2 yıl içerisinde mümkünse çocuk 18 aylık olana dek tamamlanmalıdır.

İnmemiş Testis Tedavisinin Önemi

Çocuklarda inmemiş testis tedavisinin aksatılmadan yapılması gerekir. Testisler vücut içerisinde normalden daha fazla sıcaklığa maruz kaldığında, bu durum testislerde yer alan ve sperm üretiminden sorumlu hücrelerinin geri döndürülemez şekilde bozulmasına yol açabildiğinden tedavi süreçleri çok önemli. Erken dönemde inmemiş testis tedavisi olmayan erkeklerin ileriki yaşlarda kısırlık yaşama ihtimallerinin %15 ile %35 oranında artabileceği göz ardı edilmemelidir.

Yapılan bilimsel araştırmalar sonucunda tedavi edilmeyen inmemiş testis sorununun ileri yaşlarda testis kanseri oluşum riskini arttırdığı gösterilmiştir. İnmemiş testis tedavisi görmeyen erkeklerin testis kanserine yakalanma olasılıklarının yaklaşık 40 kat artabileceği kabul edilmektedir.

Blog Kategorileri

Son Bloglar