Cinsel sağlık ile ilgili tıbbi mitler
23 Aralık, 2022

Cinsel sağlık ile ilgili tıbbi mitler

Geri Çekilme, Bir Doğum Kontrol Yöntemi Değildir

Gebelik oluşmasının önlenmesi adına sıklıkla başvurulan bir yöntem olsa da koruyuculuğu bulunmayan geri çekilme yönteminin uygulanması, istenmeyen gebeliklerle sonuçlanabiliyor. Cinsel ilişki sırasında henüz ejakülasyon gerçekleşmeden penisin vajinadan çekilmesini ifade eden bu yöntemin garantisi bulunmuyor. Cinsel yolla bulaşan hastalıklardan korumamasına ek olarak ejakülasyon öncesinde penisten salgılanan ve precum adı verilen sıvının içerisinde sperm hücrelerinin bulunabilmesi yöntemin geçerliliğini ortadan kaldırıyor. Yapılan bilimsel çalışmalar bazı erkeklerin precum sıvısında sperm bulunduğunu, bazılarınınkinde ise bulunmadığını ortaya koyuyor. Bu nedenle cinsel ilişkinin başladığı ilk andan itibaren prezervatif kullanılması en güvenli seçenek olarak öne çıkıyor.

Cinsel Yolla Bulaşan Hastalıkların Tedavisi Vardır

Cinsel yolla bulaşan hastalıkların tedavisinin olmadığının düşünülmesi ya da bu hastalıklar nedeniyle tedavi seçeneklerine başvurmaktan çekinilmesi ciddi sağlık sorunlarının oluşumuna neden olabiliyor. Günümüzde cinsel yolla bulaşan birçok hastalığın tedavisi mümkün. Dünya Sağlık Örgütünün açıklamaları da bu yönde. Frengi, gonore, klamidya ve trichomoniasis tedavi edilebilen hastalıklardan bazıları. HIV, Hepatit B, HSV ve HPV tedavi edilememekle birlikte, HPV virüsünün belirli bir süre sonra vücuttan kendiliğinden atılabileceği yönünde verilere sahibiz.

Kısırlık Kadınlar Kadar Erkeklerde de Görülür

Cinsel sağlık ile üreme sağlığının kesişiminde yer alan kısırlık, uzun yıllardır kadınlarla ilişkilendirilen bir sağlık sorunu. Nitekim kısırlık sorunu ile karşılaşılması hâlinde öncelikle kadınların muayeneye gittiğini biliyoruz. Ancak bu son derece eksik bir yaklaşım. Kısırlık kadınlar kadar erkeklerden de kaynaklanabiliyor. Dolayısıyla çocuk sahibi olmak isteyen çiftlerin 1 yıl boyunca düzenli olarak korunmasız cinsel ilişkiye girmelerine rağmen gebelik oluşumu meydana gelmiyorsa çiftlerin birlikte değerlendirilmesi önem taşıyor.

Spermler Vücut Dışarısına Çıktıktan Sonra Canlılığını Hemen Yitirmeyebilir

Ejakülasyon sonrasında spermlerin canlılığını hemen kaybedebileceğinin düşünülmesi yanlıştır. Spermlerin temas ettiği yüzeyler, yüzeylerin özellikleri ve hatta iklim şartları hayatta kalma sürelerini etkileyebilir. Kadınların üreme sistemi içerisinde spermlerin 5 güne kadar canlı kalabileceği unutulmamalıdır. Dolayısıyla kadınların yumurtlamasından önceki birkaç günde korunmasız cinsel ilişkiye girilmesi gebeliğin oluşmayacağı anlamına gelmez.

HPV, Erkeklere de Bulaşır

Cinsel yolla bulaşan HPV, kadınlarda yol açtığı ciddi sağlık sorunları ile bilinen bir virüs türüdür. Ancak erkekleri de etkileyebiliyor. HPV enfeksiyonu taşıyan kişilerle korunmasız cinsel ilişkiye girilmesi ya da HPV lezyonları ile ten temasında bulunulması sonucu bulaşan bu virüs türü erkeklerde kondilom adı verilen genital siğillere yol açabiliyor. Kondilom tedavisiyle erkeklerde HPV virüsü vücuttan atılamıyor ancak erkeğin virüs bulaştırma riski engellenebiliyor.

SonKöşe Yazısı