Erkeklerde HPV virüsü ve belirtileri
14 Kasım, 2022

Erkeklerde HPV virüsü ve belirtileri

Toplumda HPV olarak bilinen Human Papilloma Virüsü cinsel yolla bulaşan en yaygın virüs türüdür. 100’den fazla tipi bulunur ve farklı tipleri vücudun farklı bölgelerini etkiler. HPV tip 6 ve tip 11 hem kadınlarda hem de erkeklerde genital siğil oluşumlarına yol açarken HPV tip 16 ve tip 18 kanserle ilişkilendirilir.

HPV ile genellikle kadın sağlığı ilişkilendirilmesine rağmen erkeklerin de temkinli olmasında fayda var. Korunmasız cinsel ilişki başlıca bulaşma şekli olsa da HPV nedeniyle ortaya çıkan lezyonların bulunduğu cilt bölgesine temas etmek de virüsün yayılmasına neden olabiliyor. Virüsün vücuttan atılmasını sağlayan herhangi bir tedavi yöntemi bulunmuyor. Erkeklerde HPV tedavisi virüs nedeniyle ortaya çıkan genital siğillerin cerrahi eksizyonuna, dondurulmasına veya yakılmasına ve baskılanmasına dayanır.

Belirtileri Hemen Ortaya Çıkmayabilir

HPV’nin en önemli özelliklerinden biri belirtilerinin hemen ortaya çıkmamasıdır. Kişinin bağışıklık sisteminin ne denli güçlü olduğu ve virüsün tipi doğrultusunda belirtilerin ortaya çıkması haftalar, aylar ve yıllar sürebilir. Erkeklerde HPV belirtilerinin ortaya çıkacağına dair kesin bir söylemde bulunmak da doğruyu yansıtmaz. Belirtilerin ortaya çıkmaması virüsün bu kadar yaygın olmasının temel nedenlerindendir. En çok bilinen ve en yaygın belirti genital siğillerdir. Peniste, skrotumda, anüste, ağız veya boğazda siğiller, anormal doku büyümeleri ve yaralar oluşabilir. HPV tipine göre erkeklerde kansere de yol açabilir. Anal kanserler, penis kanseri, gırtlak kanseri gibi kanser türlerinin HPV virüsü nedeniyle ortaya çıkabildiği bilinmektedir.

HPV’ye Karşı Önlem Alınmalı

Ne vücuttaki HPV virüsünü teşhis edebilen bir test, ne de virüsün vücuttan atılmasını sağlayan bir tedavi bulunuyor. Hızla yayılım göstermesi toplumsal sağlığı tehdit ediyor. Semptomların ortaya çıkış zamanı ya da çıkıp çıkmayacağı bilinmediğinden bulaşma zamanını veya bulaşmanın gerçekleşip gerçekleşmediğini kestirmek neredeyse imkânsız. Hâliyle tedbir alınması ve alınan tedbirlerin koruma mekanizmasının bilinmesi önem kazanıyor.

HPV’ye karşı alınabilecek tedbirlerin başında korunmasız cinsel ilişkiden kaçınmak geliyor. Bu kapsamda prezervatif kullanımı önemli, yine de yeterli değil. Prezervatif kullanımı deri ve mukoza temasını engellemiyor. Dolayısıyla risk devam ediyor. HPV’nin önlenmesi için en etkili yöntem HPV aşısı. Tehlikeli tiplerin bulaşmasının engellenmesi için geliştirilen ve geriye dönük etki etmeyen HPV aşısının cinsel olarak aktif olunmayan dönemde yapılması gerekiyor.

SonKöşe Yazısı