Sertleşme sorunu olanlara yapılması gereken tetkikler
27 Mayıs, 2022

Sertleşme sorunu olanlara yapılması gereken tetkikler

Arteriyel kaynaklı sertleşme probleminde penise kan akışı ile ilgili sorun varken venöz yetmezlik kaynaklı sertleşme problemindeki temel sorun penisteki kanın tutulamamasıdır. Farklı nedenleri olabilen sertleşme probleminin tedavisinin başarılı olabilmesi ve tedavi dahilinde en doğru yöntemin tercih edilebilmesi için tetkiklerin kapsamlı şekilde tamamlanması gerekir. Unutulmaması gereken sertleşme probleminin farklı hastalıkların ön belirtisi olarak ortaya çıkabileceğidir. Bu haftaki köşe yazımda sertleşme sorunu yaşayan erkeklerin yaptırmaları gereken tetkikler özelinde bilgi aktaracağım.

Sertleşme problemi teşhisi nasıl yapılır?

Sertleşme sorunu teşhisinde ilk adım fiziksel muayenedir. Fiziksel muayenenin ardından kan ve idrar testlerine, penil renkli doppler ultrasona ve psikolojik muayeneye başvurulması gerekebilir.

Sertleşme problemi teşhisinde fiziksel muayene

Sertleşme sorununu kronik şekilde yaşayan, üroloji ve androloji uzmanlarına başvuran hastaların ilk olarak hastalık öyküleri dinlenir ve fiziksel muayeneleri yapılır. Bu kapsamda genital bölge; penis ve testisler incelenir. Kişinin yaşı ve sağlık riskleri doğrultusunda kalp ve damar sağlığı ile ilgili de tetkiklere başvurulabilir. Ek olarak prostat muayenesi yapılması da gerekli olabilir. Fiziksel muayene süreçlerinin tamamlanmasının ardından kan tahlilleri ve ultrasonografik görüntüleme yöntemleri ile tanı konulur.

Sertleşme problemi teşhisinde kan tahlilleri

Kan tahlilleri ile sertleşme oluşumunu ve/veya sertleşmenin sürdürülmesini engelleyen bir sağlık sorunu olup olmadığı büyük ölçüde anlaşılır. Sertleşme sorunu; kalp hastalıklarının, şeker hastalığının ya da erkeklik hormonu düşüklüğünün doğal bir sonucu olabildiğinden kan tahlilleri ile altta yatan sorun teşhis edilebilir. Teşhis edilen neden özelinde tedavinin planlanması, sertleşme sorunu tedavisinin de ilk aşamasıdır. Örneğin kişide şeker hastalığı nedeniyle yaşanan bir sertleşme sorunu söz konusuysa kan şekeri kontrol altına alınır ve diyabet nedeniyle zarar gören arterlerin fonksiyonlarının iyileştirilmesi adına ESWT (şok dalga tedavisi) ve SVF kök hücre tedavileri gibi alternatifler değerlendirilir.

Sertleşme problemi teşhisinde ultrasonun yeri

Penil renkli doppler ultrason, ereksiyon sırasında ve sonrasında penisteki kan akışının görüntülenmesini sağlar. Arterlerin ve toplar damarların fonksiyonlarının değerlendirilmesini sağlayan bu görüntüleme yöntemi sayesinde bölgedeki dokular da tüm derinliği ile incelenebilir. Penil renkli doppler ultrasonografi radyoloji kliniklerinde yaklaşık 30 dakikada tamamlanır. Acısız ve ağrısızdır. Penisteki kan damarlarının sağlığı hakkında bilgi edinilmesini sağlayan bu özel ultrason sonucunda, sertleşme sorununun arteriyel mi yoksa venöz yetmezlik kaynaklı mı meydana geldiği teşhis edilirken aynı zamanda kişiye özel tedavi yöntemlerinin belirlenmesi adına da üroloji uzmanları detaylı bilgi sahibi olabilmektedir.

Tedavi kişiye özel planlanır

Sertleşme sorunu yaşayan hastaların hem cinsel yaşamları için hem de genel sağlıkları için üroloji ve androloji uzmanlarına başvurmaları son derece önemlidir. Böylece altta yatan ciddi bir hastalık olup olmadığı anlaşılabilir, hastalıkların tedavisine başlanabilir ve sertleşme probleminin tedavisi için en doğru yöntem belirlenerek önemli bir avantaj elde edilebilir. Günümüzde sertleşme probleminin tedavileri çeşitlidir. Özellikle arteriyel yetmezlik kaynaklı sertleşme probleminde, şok dalga tedavisi ve SVF kök hücre tedavisi gibi yöntemlerle çok başarılı sonuçlar alınabilmektedir. Eğer venöz yetmezlik tespit edilmişse ve venöz yetmezlik cerrahisinden fayda sağlanabilecek kriterler hastada varsa penil dorsal ven ligasyonu kişiye önerilir. Çok ileri düzeyde arteriyel + venöz yetmezlik problemi yaşayan ve özellikle ileri yaşta olan hastalara ise penil protez ameliyatı önerilebilmektedir.

SonKöşe Yazısı